tirsdag den 28. august 2012

Opskrift på Ærøske pandekager.

Ingredienser:
 1/2 liter mælk
 1 hel pakke gær
 1 strøgen tsk salt
 6 æg
 500 g mel
 Svinefedt til bagning
 
 
         Mælken lunes, gæren opløses heri og Saltet tilsættes. Æggene deles og æggeblommerne tilsættes een af gangen. Melet piskes i. Æggehviderne piskes stive og vendes forsigtigt i massen. Dejen stilles lunt og hæver nu 1 time, med et rent viskestykke over. Husk at bruge en stor skål.l Sættes på panden 3 stk. af gangen med en mellemstor dyb grydeske og bages ved middelvarme, til de er gyldenbrune på begge sider.

Kan Serveres med Rarbarber- eller stikkelsbærkompot i stedet for syltetøj. En skive vanilleis med jordbærsyltetøj kan også gøre underværker.

Tips:

Ærø Pandekager er en Ærøsk specialitet efter en gammel originalopskrift. Ligner klatkager, men bliver meget lækre og luftige. Olien skal syde om en tændstik før bagning.

Jeg er født og opvokset på Ærø,

Derfor vil jeg dele denne opskrift med jer.






VELBEKOMME :)

2 kommentarer:

  1. Elsker pandekager. Har ikke tal på hvor mange jeg har lavet de sidste 30 år, men det er mange tusinde efterhånden. Din opskrift vil jeg prøve en dag :-)

    SvarSlet
  2. Jeg har også selv lavet rigtig mange pandekager efter hånden, og ofte bruger jeg denne opskrift.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...